Fredag 8. juli 2011

Trogir-Split

Så var siste virkelige seilferiedag i gang, i dag skal vi tilbake til Split på ettermiddagen og avslutter dermed seilferien selv om hjemreisen først skjer i morgen lørdag.  Det er stekende hett når vi våkner ved 09-tiden, og vi skulle fylle opp dieseltanken i Trogir før vi la ut på dagens etappe for å unngå lange køer ved pumpene i Split.  Det var imidlertid en ”passe kort” kø i Trogir når vi var klar rett før kl 11, men etter litt venting oppfattet vi at en båt fikk en beskjed som vi tolket som at ”vi er tom, men får
mer”, vi så det ble kikket på klokka.  Men vi hadde jo ingen andre større planer enn å skulle rekke frem til Split før kvelden, en kort distanse, så vi fant ut at vi kunne sette kursen til Rogac på
Solta hvor det også finnes diesel, så hadde vi et mål for dagen.

Ingen vind i dag heller, men i sol og stekende varmt tøffet vi over til Rogac – for å finne ut at det var en populær havn å tanke i – det lå 8 båter på vent når vi kom, og flere kom etter oss.  Men vi skulle jo levere båten med tilnærmet full tank så det var bare å vente.  Etter en times tid fikk vi lagt til og tanket, samt supplert med et par liter øl som det begynte å bli lite av.

Når vi så satte kursen i retning Split/Kastela blåste det litt så vi fikk opp seilene og kunne sløre et stykke, men etter ca 15 minutter forsvant vinden fullstendig så da ble det Mr. Yanmar som måtte sørge for vår videre ferd igjen.  Vi tok imidlertid et stopp på øya vis-a-vis marinaen noen timer, for å ikke komme inn for tidlig.  Vi fikk tatt turens siste bad, fikk lunch bestående av kyllingnudelsuppe med brød og badechampagne til (seilferiens siste!).  Noen fikk slumret litt før Johanne tok opp ankeret og vi satte kursen rolig mot Kastela Marina.

Eter ankomst ble båten sjekket av vår kroatiske venn fra Navigare, som var veldig fornøyd med at vi gjorde jobben så lett for han – alt vari det skjønneste orden og vi har ikke hatt noen uhell eller tilløp til uhell.  Etter hvert ble det norske flagget firet for denne gang.

Svein var innom vår blonde venninne på Navigarekontoret, og fikk pekt ut Baltetno Skola (ballettskolen?) som en bedre og rimeligere restaurant enn den som ligger nærmest marina, og som vi ikke var overvettes fornøyd med.  Så da ble det taxi dit, og dette var noe helt annet.  Svært hyggelig, omtrent i strandkanten, med svært god mat og hyggelig stemning.  Litt stor og mye folk på en fredag kveld, men ventetiden var akseptabel.  En flott og hyggelig avslutning på ferien.

Nå er vi tilbake på båten, og pakking pågår før vi avslutter med et glass rødvin.  Vi er litt spent på
hvordan natta blir, det ligger an til party på noen av båtene omkring oss, men det blir som det blir. .

Alle er fornøyd med en strålende ferie – takk for denne gangen, og en hilsen til alle som har fulgt oss.  Vi ønsker dere (og oss) en fortsatt god sommer. Bente hilser spesielt til barnebarnet Sigve, som hun ser frem til å få besøk av ganske snart.