Søndag 26. juni 2011

Split-Jelsa (Vrboska)

I dag sto vi opp til strålende vær og lite vind. Indretjenesten hadde Ellen og Bente ansvaret for. De disket opp med frokost ca kl 9. Da hadde Ellen vært oppe siden kl 7. Det var nemlig ikke lett å sove i natt. Det blåste hatter og høy og det var uling i master å rær og «iskald» vind kjølte ned fortsatt vinterkalde kropper.  I løpet av nattens mulm og mørke hadde vi oppdaget at dekkslyset og lyset i kompassene ikke virket. Vi meldte fra om dette, men ventet ikke på å få det reparert. Vi har ingen planer om å seile etter mørkets frembrudd.

Vi kastet loss ca kl 10 og satte kursen ut retning Brac. Det blåste ganske passe og vi kruset fint utover mot åpent hav. Det var ganske enkelt å navigere da vi fulgte etter en liten armada av seilbåter som nok skulle samme veien. Vi hadde navigert på forhånd så kursen 179 stemte godt med de andre båtene. Etter litt uorden i rekkene da tre ferger skulle samme veien som oss, kom vi ut i sundet mellom Brac og Hvar.  Her fikk vi stabil vind inn i fra babord halser og fosset nedover mot Bol med 8 knops fart.  Dette gikk så fint at vi sendte Indretjenesteteamet ned i byssa for å lage litt underveislunsj. Dette skulle vi nok ikke ha gjort, for da Ellen og Bente hadde fått maten frem på benken og startet oppskjæring av brød, fikk vi en kraftig kastevind.  Båten krenget kraftig over. Kjøkkenpersonalet skiftet side i fra kjøkkensiden til salongsiden sammen med brød, kniver, salami, nutella, mye annet godt  og to glass. Glassene er ikke glass lenger, men heldigvis er Indretjenestepersonalet hele og uten kutt fra hverken kniver eller glassskår. Oppe på dekket var det også flere som fikk en støkk i livet da rekka plutselig var i vannet. Både Johanne og Therese fant seg plutselig både stående på ripa og liggende utstrakt på dekket. Denne seansen tok ikke lang tid. Vi gikk opp mot vinden, startet motoren og revet seilene til det minimale og fortsatte ferden gjennom Hvarskikanalen. Vi holdt fortsatt ca 8 knops fart.

Målet for dagen var Jelsa og vi seilte i frisk vind mot målet. Bol ble passert og vi så Jelsa nærme seg. Da vi svinget inn mot Jelsa fant Svein er ACI marina på kartet ned den liten fjord til vest for Jelsa. Vi bestemte at denne marinaen var en god løsning og valgte fjorden. Etter noen minutter fant vi at dette faktisk ikke var Jelsa, men en liten by som heter Vrboska. Det ble etablert et lite krigsråd som valgte å gjøre en rerouting til denne byen. ACI er nå ACI, en skikkelig luksusmarina.  Etter ett par minutter til ble vi praiet av en sjørøver i gummibår som anbefalte en annen marina som lå lenger (ett seinkast..) inn i byen. Et nytt krigsråd og vi valgte å følge etter kapreren som loset oss inn til broren som anviste oss plass på kaia. En super plass med alle fasiliteter i meget kort gangavstand fra båten. Vi iverksatte bading i havet og påfølgende avsalting på båten. Deretter gikk vi for å spise middag, og fant en koselig liten restaurant på andre sidenm innerst i fjorden, med en rundkjøring i bunnen.

Både mat og drikke smakte fortreffelig. I tillegg til det vi bestillte spanderte restauranten dessert på oss. Det var nok ikke så mange av oss som trengte det, men pannekaker, kirsebærsyltetøy og krem er kjempegodt.  Nå er det stille på båten. Ca halvparten sover, mens noen sitter på dekk og hygger seg stille..

Utseilt distanse 39,6 NM (tilsvarende en Jagland..)